April Fools Day: hoe verwerk je humor in je content?
‘Kom volgende week allemaal met een fietspomp en twee appels naar scheikundeles’, staat er in de groepsapp van school. ‘We gaan een spannend scheikunde proefje doen’.
Een week later staan er 24 leerlingen met blosjes op de wangen te hannesen met hun fietspompen en rondrollende appeltjes. Vol verwachting klopt hun tienerhart: wat kan je nou laten exploderen met een fietspomp en twee appels?
1 april!, roept de scheikundedocent vrolijk. ‘Ik wilde alleen zien of ik jullie zover zou krijgen’.
OK. Humor kent vele vormen. Op 1 april doen mensen uit vele landen wereldwijd hun best om een rare grap uit te halen. We proberen om de prank dichtbij normale verwachtingen – en bekende ervaringen – te laten liggen, zodat niemand er iets achter zoekt. Want dan pas komt je grapje over. De mooiste definitie van humor is dan ook: ‘het doorbreken van verwachtingspatronen’.
Niet iedereen heeft hetzelfde gevoel voor humor. Maar een aantal manieren om ‘een verwachtingspatroon te doorbreken’ doen het altijd goed. Welke grapjes kunnen niet, wat kan er wel en wat werkt altijd? 3 tips om jouw content met humor op te pimpen.
Eerst even streng: wat is nooit grappig?
Gebruik geen discriminerende, seksistische of neerbuigende insinuaties in je teksten. Die tijd hebben we wel gehad en geen enkele opdrachtgever zal je ‘grap’ waarderen.
Waar moeten we wel om lachen?
1. Droogkloterij
Bij droogkloterij ofwel droge humor speel je met taal ‘op de vierkante centimeter’. Neem een woord dat meerdere betekenissen kan hebben, en gebruik precies de ándere betekenis. Voorbeelden? Herman Finkers: ‘bijna alle dieren hebben een maandelijkse cyclus, behalve natuurlijk de weekdieren’. Of Evert Kwok: ‘heb jij die skipas? Nee die heb ik al drie jaar’. Haha. Flauwe humor, maar die mondhoeken heb je alvast omhoog.
2. Woordspelletjes
Een woordspelletje kan altijd. Je komt ze niet voor niets zo vaak tegen in de reclamewereld of als slogan. Een woordspelletje verwijst op een subtiele manier naar een andere wereld. Bijvoorbeeld dit elegante woordgrapje van een horlogemaker: ‘van klokkijken wordt onze kleine wijzer’. Of natuurlijk het ontwapenende ‘Naturistencampings. Je hebt er niks aan’.
3. Beelden en vergelijkingen
Taal is enorm creatief. Je kunt werkelijk elk aspect van het leven aan iets anders koppelen. Speel met beeld of verras met rake vergelijkingen: ‘we waren vroeger als Kwik, Kwek en Kwak’. ‘Hij is zo chagrijnig als een bergbeklimmer in een duikschool’. ‘Uw houten trap staat zo stevig als een heipaal in de Siberische toendra’.
Maar, alle gekheid op een fietspomp. Welke 1 april grap liet jou vandaag hard in de lach schieten?
Voel je vrij om ook ons blog te bekijken met de titel “5 dingen die auteurs van film kunnen leren“. Hier vind je meer tips die van toepassing zijn op creatief schrijven.
Over onze auteur
Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.
geen reacties beschikbaar