De waarde van (organische) contentmarketing voor jouw bedrijf
Video’s, social media, blogs of whitepapers: het zijn allemaal vormen van contentmarketing. Elk met eigen voordelen en nadelen. Organische contentmarketing richt zich op ranken in de reguliere zoekresultaten van Google. Het is dan ook alle content op je website met het doel om meer (gratis) bezoekers naar je website te trekken.
Voorbeelden van organische contentmarketing
Voordat we dieper ingaan op de toegevoegde waarde van organische contentmarketing leggen we uit wat het precies is. Dat doen we aan de hand van een paar voorbeelden.
Productomschrijvingen
Heb jij een webshop? Dan zijn productomschrijvingen van levensbelang. In eerste instantie is het belangrijk dat jouw productpagina goed gevonden wordt. Dankzij productomschrijvingen overuig je bovendien bezoekers die op de pagina terechtkomen en gaan ze (hopelijk) over tot aankoop. Dat wordt doorgaans conversie genoemd.
Voor beide doeleinden is het belangrijk dat de teksten goed in elkaar zitten, zowel qua zoekwoorden als qua schrijfstijl.
Blogs
Met een blogartikel kun je iets verder afstappen van de hoofdonderwerpen van je website en bereik je een bredere groep aan potentiële klanten. Houd er wel rekening mee dat je waarschijnlijk niet de enige bent in jouw branche die de kracht van een goede blog inziet.
Je moet daarom nooit ‘bloggen om het bloggen’, zoals wij vaak zeggen. Met iedere blog die je schrijft of laat schrijven, moet je de ambitie hebben om het beste stuk organische content te publiceren dat er op het internet te vinden is. Doe je dat consequent over een langere periode? Dan bereik je er bijna gegarandeerd uitstekende resultaten mee.
Landingspagina’s
In de meeste gevallen heeft een landingspagina één doel: de gebruiker converteren. Dit kan een aankoop zijn, maar ook een inschrijving voor een cursus of een aanmelding op de nieuwsbrief. Wat het doel ook is, de gebruiker moet overtuigd worden.
Een landingspagina is een goed voorbeeld van organische contentmarketing waar de schrijver echt in het hoofd van de bezoeker moet kruipen. Zo kan het belang van het product of de dienst het beste worden overgebracht.
Als we het hebben over organische contentmarketing bedoelen we alle content op je eigen website of platform. Dit kunnen productomschrijvingen, blogs of landingspagina’s zijn.
Het belang van organische contentmarketing
Organische contentmarketing is een van de meest waardevolle vormen van content die je kunt inzetten. Er zijn namelijk behoorlijk wat voordelen.
Lange levenscyclus
De levenscyclus van een stuk content op je eigen website is enorm lang. Denk maar eens aan een productomschrijving. Wanneer deze goed in elkaar zit en het product blijft jarenlang in het assortiment, dan heb je er al die tijd profijt van. Bezoekers landen tenslotte gratis op jouw productpagina via de zoekmachine, zonder dat je hiervoor hoeft te betalen of dat je content moet worden aangepast.
Vergelijk dit eens met een advertentie op het internet of zelfs de radio. Zodra jij stopt met adverteren, droogt ook de toestroom van potentiële klanten op. Wanneer je gebruikmaakt van organische contentmarketing heb je dat probleem niet.
Target de gehele customer journey
Stel je voor: jij hebt de beste tuinslang ooit ontwikkeld. Dan wil je deze tuinslang natuurlijk bij zoveel mogelijk mensen onder de aandacht brengen, maar vooral mensen die letterlijk op zoek zijn naar een tuinslang (of nog specifieker: de beste tuinslang!). Met advertenties op social media is het onnmogelijk specifiek deze groep mensen te bereiken. In het beste geval kun je je advertentie uitserveren aan tuinliefhebbers.
Met een blog of landingspagina richt jij je wel specifiek op deze consument. Dat doe je door je teksten te optimaliseren voor bijvoorbeeld het zoekwoord ‘beste tuinslang’. Degene die jouw content vinden, hebben ook echt interesse.
Kostenefficiënt
Heb je al eens opgezocht wat een radiocampagne kost? Of zelfs een bladzijde in een lokaal tijdschrift? Je moet voor een campagne diep in de buidel tasten, zonder garantie op succes.
Organische contentmarketing is een stuk goedkoper. Via het Textbroker-platform laat je al unieke en op maat geschreven content schrijven van hoogwaardige kwaliteit voor een paar tientjes.
Zelf starten met organische contentmarketing?
Wil je zelf starten met het creëren van organische content die goed scoort en de bezoeker overtuigt? Dan heb je verschillende opties. Je kunt zelf in de pen klimmen of via het Textbroker-platform goede content in huis halen. Door het zelf te doen of content te bestellen bij een online marketingbureau als Textbroker behoud je meer controle over hoe jouw content in elkaar moet zitten en ben je in direct contact met de copywriters die jouw teksten schrijven. Dat heeft een positieve invloed op de kwaliteit en vindbaarheid van jouw organische content.
Overtuigd van het belang van content op jouw website? Ga dan direct aan de slag!
geen reacties beschikbaar