Skip to main content

Herzieningsverzoeken constructief aan auteurs communiceren

Man die actief gebaar maakt voor de computer

Hoewel Textbroker auteurs soms wonderen lijken verrichten met verschillende soorten content, zijn ze toch maar mensen zoals jij en ik. Dat betekent dat auteurs ook fouten maken of je briefing anders interpreteren, met een herzieningsverzoek tot gevolg. Zo’n verzoek om herziening lijkt vervelend voor beide partijen. Maar eigenlijk is het een kans op een perfect op maat gesneden tekst én een prima verstandhouding met de auteur. Zo communiceer je herzieningsverzoeken op een constructieve manier:

Wees duidelijk in wat er veranderd moet worden

Soms heb je een algemeen gevoel over wat er schort aan de tekst, maar weet je niet precies wat het ongenoegen veroorzaakt. Als opdrachtgever kan je dan geneigd zijn om in algemene termen aan te geven wat je veranderd wil zien. Denk aan ‘graag een andere tone of voice’ of ‘de structuur van de tekst spreekt me niet aan’.
Voor auteurs is dit soort feedback helaas net zo werkbaar als een fiets op zee. Bekijk het eens vanuit het perspectief van de auteur: je hebt een zeereis naar de overkant voor ogen, maar geeft de auteurs niet de juiste tools om het vasteland te bereiken. Probeer daarom zo specifiek en duidelijk mogelijk te zijn of kopieer delen van mooie voorbeeldcontent in het herzieningsveld. Zo geef je de auteur een solide schip met sterke zeilen in handen om perfect aan de overkant te geraken.

Blijf vriendelijk en houdt het zakelijk

Ook voor communicatie met auteurs geldt het aloude gezegde ‘c’est le ton qui fait la musique’. Probeer om te allen tijde het werk van de auteur los te koppelen van de auteur zelf en blijf vriendelijk. Om een voorbeeld te noemen: zie je het verschil tussen de volgende twee benaderingen?:

‘Zou je in de conclusie een aantal onderzoeksresultaten kunnen benoemen? Check bijvoorbeeld Scholarpedia of of Google Scholar voor goede wetenschappelijke conclusies’.

‘Ik ben niet tevreden met de conclusie onder je artikel. Het lijkt wel alsof je je niets hebt aangetrokken van de instructies en ik denk dat je het schrijven van deze tekst helemaal niet aankan. Graag de alinea veranderen of ik wijs je tekst af’.

In het eerste geval helpt de opdrachtgever de auteur op gang, zonder een oordeel te vellen. In het tweede geval doet de opdrachtgever een aanname, terwijl hij of zij ondertussen nog even de auteur beschuldigt en een belediging uitdeelt.

De meeste auteurs zien het tweede soort verzoek als aanleiding om de tekst te cancellen. Maak je het erg bont, ontvang je bovendien een slechte beoordeling over je briefing. Op die manier raak je steeds verder af van de goede tekst die je zo graag wilde ontvangen…

Bouw sterke relaties op met goede auteurs

Bij Textbroker werken auteurs van hoge kwaliteit. Het behoort tot hun professionaliteit om een langetermijnrelatie op de bouwen met hun favoriete opdrachtgevers. Vaak start zo’n goede relatie geheel onverwacht via een mooi geformuleerd herzieningsverzoek. Verwoord jij je wensen duidelijk en voelt de auteur jouw project aan, dan kan dat zomaar de basis worden voor een prima samenwerking op de langere termijn. Want net als jij zijn auteurs zijn ook maar mensen, met hun talenten en voorkeuren.

Lees ook ons blog met de titel “Waarom worden teksten afgewezen?“. Hier vind je een aantal goede redenen op basis waarvan je auteurs om een herziening kan vragen.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!