Het belang van een goed verzorgd Textbroker profiel
Zoveel mensen, zoveel auteurs, dat ondervinden we elke dag weer bij Textbroker. Onze pool auteurs bestaat uit een zeer gemêleerd gezelschap. Van bloggers, opinieschrijvers en romanschrijvers tot auteurs die opbloeien bij herhaaltekstjes over campings of droge productbeschrijvingen, voor onze opdrachtgevers zit er altijd wel de ideale auteur voor de opdracht tussen. Wil jij je kunnen ontwikkelen als auteur en gevonden worden op bepaalde specialismen of interessegebieden? Dan is een goed verzorgd Textbroker profiel een must. Start met een goede foto en een professioneel pseudoniem. Dus liever ‘J. Dongelen’ dan ‘LovesPink’ 😉
Wat kun je nog meer doen voor een goed verzorgd Textbroker profiel?
De voorbeeldtekst
De een zet hem liever niet in, de ander zweert met trots bij zijn mooiste werk: de voorbeeldtekst op je profiel. Een voorbeeldtekst werkt voor een opdrachtgever als een foto op een datingsite. Je laat direct zien wie je bent en wat je schrijfstijl is. Heel prettig voor de klant, al kan een voorbeeldtekst ook als een beperking werken. Er zijn immers zoveel soorten content te schrijven en hoe weet de klant nou over welke schrijftalenten je verder nog beschikt? Gebruik de voorbeeldtekst dus strategisch. Plaats hem alleen als je vergelijkbare opdrachten of onderwerpen wil aantrekken.
Specialismen, voorkeuren en talen
Dit onderdeel kun je beschouwen als het kloppende hart van je profiel. Weet je veel van een bepaald onderwerp of ben je goed thuis in een specifiek soort online content? Dit is de plek om het te laten zien! Ben je een kei in het schrijven van blogs, reisverslagen of persberichten? Combineer je specialismen met je interessegebieden en trek precies de opdrachten aan waar jij blij van wordt.
Hoewel Textbroker een platform voor Nederlandstalige teksten is, komen er regelmatig opdrachten binnen voor vertalingen. Vanuit of naar een andere taal. Ben je een talenwonder en heeft een bepaalde buitenlandse taal geen geheimen meer voor jou? Plaats het op je profiel en jouw talenkennis kan je zomaar interessante Direct Orders opleveren. Vooral Engels en Duits worden regelmatig gevraagd. Vaak gaat het om uitbreidingen van een webshop naar een ander land (of juist naar Nederland). Lever je een geslaagde vertaling in, dan creëer je op die manier een mooie kans op meer vertaalopdrachten.
Wat schrijf je niet?
Helemaal af maak je jouw profiel door aan te geven waar je NIET voor benaderd kunt worden. Denk bijvoorbeeld aan whitepapers (dat vereist veel research en kennis van het vakgebied) of productbeschrijvingen (sommige auteurs vinden het beschrijven van producten saai en niet creatief genoeg). Nog een voorbeeld: teksten van 3000 woorden ziet ook niet elke auteur zitten. Wees niet bang om je grenzen aan te geven. Je profileert jezelf extra krachtig door je no-go’s duidelijk te maken.
Conclusie: een goed verzorgd Textbroker profiel helpt iedereen verder
Een goed verzorgd Textbroker profiel kent 3 belangrijke voordelen:
1. Jij krijgt sneller opdrachten binnen waar jij blij van wordt.
2. Klanten vinden sneller het soort content en de auteur die bij ze past.
3. Last but not least: je krijgt geen opdrachten binnen waar je niks mee hebt.
Voor nog meer over dit thema lees ons blog met de titel “Een goed ingevuld auteursprofiel: niemand kan meer om je heen!“. Hier vind je een aantal concrete aanwijzingen voor het aanmaken van een auteursprofiel op onze website.
geen reacties beschikbaar