Skip to main content

Hoe redigeer je bestaande tekst naar unique content?

white background full with butterflies in different positions.

 
Bij Textbroker werken we alleen met unique content. Dat houdt in dat de tekst die die jij voor een opdrachtgever schrijft, niet gekopieerd mag zijn of grotendeels lijkt op reeds gepubliceerde content. Iedere auteur heeft weleens een tekst teruggekregen met de woorden ‘delen van de inhoud zijn gekopieerd’. Heel vervelend, vooral als je veel tijd hebt gestoken in een tekst. Soms is het dan ook best lastig om unique content te produceren. Vooral als je moet schrijven over een onderwerp waar je niet zoveel vanaf weet of waarvan je de laatste ontwikkelingen niet kent. Je moet dan research plegen, maar mag de relevante informatie niet één-op-één overnemen.
Hoe zet je nu bestaande tekst om naar unique content, zonder afbreuk te doen aan de inhoud? 3 tips:

1. Synoniemen en meervoudvormen

Eén van de makkelijkste manieren om je tekst unique te maken is het werken met synoniemen. Je content wordt er namelijk letterlijk uniek van en krijgt een andere nuance. Terwijl je toch dezelfde boodschap overbrengt.
Via meervoud-en enkelvoudvormen bereik je bijna hetzelfde effect. Bevat bijvoorbeeld de oorspronkelijke tekst de woorden ‘een huis’? Zet dit om naar ‘huizen’ en je content krijgt direct die ‘unique’ twist. Vul desnoods aan met synoniemen (woning, appartement) en de brontekst wordt steeds minder herleidbaar.

2. Een omdraaiing op z’n tijd

Een eenvoudige omdraaiing werkt als een supersnel, bijzonder efficiënt hulpje om content stante pede unique te krijgen. Verplaats en hussel wat woorden uit de oorspronkelijke tekst en voilà. Zorg er wel voor dat je de omliggende zinnen ook een beetje verandert. Google kijkt naar de context, daarom kun je het beste ook de zin ervóór en erná een (letterlijk) andere draai geven. Hetgeen ons als vanzelf brengt op tip nr 3:

3. Luister naar het ritme van de zinnen

Hoe meer ervaring je opbouwt als auteur, hoe meer oor je krijgt voor de ritmes van een zin. Of een alinea. Is de brontekst opgebouwd uit korte zinnen? Zet er een langere zin tussen en kijk of het geheel nog in het ‘ritme’ past. Biedt de oorspronkelijke tekst complexe woorden of ellenlange zinnen? Kijk of je ze in kunt korten. Of je eenvoudige woorden kunt gebruiken. Vaak maakt dat het totaalbeeld van zo’n tekst veel interessanter. En unique bovendien.

 

Over onze auteur

Tekstschrijver voor wie elk woord telt. Ik ben tekst-o-fiel van de bovenste plank. Altijd bezig met wat woorden te zeggen hebben en hoe we ze kunnen inzetten voor ons doel. Het liefst schrijf ik voor ondernemingen. Van eenmanszaak tot internationaal gerenommeerde corporates, ik vind het allemaal even interessant om content voor te mogen schrijven. Inclusief bescheiden specialisme in SEO-teksten.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!