Skip to main content

Hoe werk je succesvol samen met auteurs?

woman typing on a laptop

Auteurs vormen het kloppend hart van Textbroker. Dagelijks zijn er binnen ons platform honderden auteurs actief die tal van opdrachten verwerken. Maar zoveel auteurs betekent ook evenzoveel schrijfstijlen en tekstuele kwaliteiten. Hoe pik je daar als opdrachtgever nu een goede schrijver uit die je helpt om jouw business omhoog te stuwen?

Vaker dezelfde schrijver inschakelen voor het maken van content heeft allerlei voordelen. Als eerste werkt het natuurlijk prettig; je bent vrijwel altijd verzekerd van een constante kwaliteit en jouw opdrachten worden meestal snel verwerkt. Bovendien heeft jouw vaste auteur op den duur voldoende aan een half woord en weet feilloos welke kant je op wilt. Meestal doet hij ook niet moeilijk om een tekstueel brandje te blussen of maakt last minute nog wat tijd vrij zodat jij een krappe deadline kunt halen.

Maar hoe kom je nu op het spoor van zo’n goede auteur? En vooral, hoe kom je tot een lucratieve samenwerking?

Wat maakt een auteur een goede auteur?

In de praktijk blijkt een succesvolle samenwerking tussen schrijver en opdrachtgever om meer te gaan dan geweldige teksten en tot in de puntjes beheerste grammatica. Vaak spelen creativiteit en flexibiliteit een grotere rol. En er moet een goed gevoel zijn tussen beide partijen, de welbekende ‘klik’.

Verder zal iedere opdrachtgever het accent op andere kwaliteiten leggen. Zo zoekt de een vooral een schrijver die briefings vlot weet om te zetten naar pakkende teksten, de ander vindt een grondige vakkennis belangrijk. Weer een ander kiest juist voor iemand die continu verrassende invalshoeken in zijn artikelen weet te verwerken.

Hoe vind je een goede schrijver?

Het vinden van een geschikte auteur op het Textbroker platform is vooral een kwestie van zoeken, uitproberen en ook wel een beetje geluk.

Zo kun je beginnen met het plaatsen van een OpenOrder. Op deze manier hoef je niet zelf op zoek te gaan naar auteurs, maar vinden ze jou. Is het onderwerp helder en de briefing duidelijk, dan is de kans groot dat je auteurs aantrekt die ‘wel wat hebben met het thema’. Wil je de kwaliteit van verschillende schrijvers vergelijken, plaats dan meerdere opdrachten tegelijk.

Als de ingediende tekst bevalt kun je de betreffende auteur een DirectOrder geven. De prijs per woord is wat hoger, maar je weet dan zeker dat geen andere schrijver de opdracht oppakt. Na een stuk of wat DirectOrders merk je al snel of de samenwerking soepel loopt.

Het belang van goede briefings
Het is een open deur, maar auteurs houden van duidelijke instructies en vooral van voorbeelden. Hoe helderder de briefing, hoe eerder je een schrijver binnenhaalt die jouw tekst helemaal naar wens maakt. Bij summiere aanwijzingen kan het artikel dat je terugkrijgt op vele manieren zijn ingestoken en misschien helemaal niet passen bij wat je in gedachten had. Maak het jezelf makkelijk, gebruik onze briefing generator en voeg ook een voorbeeld toe. Of verwijs daarnaar met een link.

Vermijd te ingewikkelde instructies en een immense lijst aan trefwoorden, deze schrikken vaak af of kosten auteurs gewoonweg teveel tijd voor de verdienste die het hen oplevert. Voor meer over briefings lees ons blog met de titel “Een goede opdrachtbeschrijving is het halve werk“.

Auteurs zoeken via de zoekfunctie

Je kunt ook zelf op zoek gaan binnen het Textbroker auteursbestand. Van iedere schrijver is een profiel in te zien met schrijfervaring, branchekennis en interesses. Verder staat erbij hoeveel teksten de auteur heeft geschreven en of hij op dat moment een actieve productie heeft.

Via trefwoorden vind je matches binnen alle profielen en reeds geschreven artikelen. Op die manier komen alle auteurs naar boven drijven die zich eerder in bepaalde materie hebben verdiept. Ook kun je direct op pseudoniemen van schrijvers zoeken, wat weer handig is als je via een aanbeveling van een auteur hebt gehoord.

Spreekt een auteursprofiel je aan, peil dan via de Textbroker berichtenservice zijn interesse voor een opdracht. Natuurlijk is het ook mogelijk meteen een DirectOrder of TeamOrder uit te geven. Toch vinden schrijvers het prettig als je je even voorstelt en de opdracht toelicht, vooral bij een grote schrijfklus. Je komt daarmee ook beter op het netvlies, want als de schrijver veel DirectOrders heeft staan, komt jouw ingediende order onderaan de lijst. Vervolgens kan het nog een tijdje duren voordat deze wordt opgepakt.

Bij je zoektocht naar een auteur zal je al snel merken dat goede schrijvers populair zijn en het daarom vaak druk hebben. In ruil voor hun teksten waarderen ze een aantrekkelijk woordtarief, duidelijke instructies, een prettig overleg en opbouwende terugkoppeling van de klant.

Met meerdere vaste auteurs werken
Heb je als opdrachtgever verschillende soorten teksten te schrijven, zoals blogs, productomschrijvingen en teksten voor een landingspagina? Dan is het niet ongebruikelijk dat je voor ieder type op een andere schrijver uitkomt, omdat ze elk sterk zijn in een bepaald soort content. Bij grote aantallen gelijksoortige teksten werkt het bovendien efficiënt om een team van auteurs samen te stellen en deze opdrachten via de TeamOrders te publiceren. Zo kun je altijd rekenen op een prima kwaliteit en een snelle voortgang.

Hoe bouw je contact op met een schrijver?

Een schrijver gevonden die de ‘ware’ wel eens zou kunnen zijn? En klikt het van beide kanten? Net als in het gewone leven moet je zo’n relatie opbouwen en koesteren. En dat gaat met dezelfde ingrediënten; een goede communicatie, vertrouwen in elkaar, een flinke portie waardering en soms wat extra’s.

Duidelijke afspraken vormen de basis. Die leg je niet alleen vast via de briefings, gebruik daar vooral de Textbroker berichtenservice voor. In tegenstelling tot de briefings, die gekoppeld zijn aan opdrachten en dus weer verdwijnen, blijven de berichten bewaard. Op die manier blijft het helder wat je van elkaar verwacht. Bovendien is het handig om in jouw eigen account bij ieder van je favoriete auteurs nog wat aantekeningen te maken, bijvoorbeeld om aan te geven in wat voor soort teksten hij of zij goed is.

Meestal houden veel van onze schrijvers en opdrachtgevers er een levendige berichtenwisseling op na, waarbij vragen over en weer worden gesteld over de planning en inhoud. Als er enige interactie is over een opdracht, levert dat meestal betere resultaten op. Net als in een fysieke werkomgeving.

Waardering als bouwsteen

Auteurs floreren op waardering. Centraal daarbij staat een goede verdienste. Schrijvers zijn immers vakmensen en daar hoort een marktconform tarief bij. Alle auteurs hebben een DirectOrder prijs, maar het kan interessant zijn om bij je aanbod wat hoger in te steken om zo een interessante partij te worden om zaken mee te doen. Het is dan ook niet ongebruikelijk dat auteurs met hun opdrachtgevers aparte tarieven overeenkomen.

Je tevredenheid over de kwaliteit en inzet van een auteur kun je ook uiten in de vorm van een bonus. Bijvoorbeeld als er veel moeite is gestoken in extra research of de schrijver wist op het laatste moment nog veel werk voor je te verzetten. Bonussen zijn absoluut geen must, maar bieden je wel de mogelijkheid om auteurs even in het zonnetje te zetten.

Verder vinden schrijvers het prettig als klanten ook inhoudelijk terugkoppelen wat ze van de ingeleverde artikelen vonden. Dat kan via de ‘officiële’ weg, in het algemene beoordelingsysteem -wat weer fijn is voor de statistieken van de auteur-, maar een persoonlijk berichtje wordt vaak net even sneller gezien.

Vraag de Textbrokerredactie om tips

Heb je eenmaal een vaste schrijver, dan zal je zien dat jullie steeds beter op elkaar ingespeeld raken. Jouw auteur is dan helemaal vertrouwd met de gevraagde tone of voice en kan de filosofie van jouw merk en business bijna dromen. Dat vertaalt zich uiteindelijk in een constante stroom van goede teksten.

Lukt het je niet om zelf geschikte auteurs te vinden of heb je een bijzondere opdracht liggen waarmee je snel goed wilt scoren? Je kunt altijd even met onze redactie contact opnemen. Wij kennen ons auteursbestand vrij goed en weten meestal snel een lijst schrijvers boven water te halen die wellicht een goede match voor je zijn.


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wil je complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Ben je geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteer van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heb je relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestel je snel en eenvoudig je tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!