Laat je niet van je stuk brengen door een slechte klantbeoordeling
‘Je kan het niet iedereen naar de zin maken’. Deze wijze woorden van Abraham Lincoln houden 150 jaar na uitspraak nog steeds stand. Ook voor ons als auteurs van online content vormen deze bemoedigende woorden een waarheid als een koe. Heb je een slechte klantbeoordeling ontvangen? We steken je graag een hart onder de riem via 4 bemoedigende inzichten. Relativeren en afstand nemen blijken het tovermiddel:
1. Negatieve feedback werkt vaak als een boemerang
Zelfs de meest ervaren schrijvers krijgen soms te maken met negatieve feedback van een ontevreden klant. Een afwijzing zonder reden, een herzieningsverzoek met de vraag om de tekst compleet te herschrijven, heel vervelend. Maar meestal zegt dit meer over de klant dan over jouw werk. Niet elke opdrachtgever weet namelijk hoe je opbouwende feedback moet formuleren of – essentieel voor auteurs – een duidelijke briefing moet opstellen. Negatieve feedback op jouw werk is dus eigenlijk negatieve feedback op het werk van de klant zelf.
2. It’s not personal…
Schrijven is een vak waarbij je veel uit jezelf moet halen. Een mooie tekst schrijf je met inlevingsvermogen, hart en ziel. Er zit dus veel van jezelf in en je hoopt dan ook op een mooie beoordeling van jouw werk.
Juist door deze persoonlijke aanpak zijn we geneigd om extra van slag te zijn bij een slechte beoordeling. Niet nodig. Bedenk dat een klant jou helemaal niet kent. Hij of zij beoordeelt alleen je werk, niet jou. Neem een beetje afstand, bekijk de beoordeling nog eens, kijk of je ervan kunt leren of laat hem anders los. Maak het niet groter dan het is: één mindere beoordeling staat tenslotte niet in verhouding tot alle mooie waarderingen in het verleden. En in de toekomst 😉
3. Ook een wonder is gebaat bij goede briefing
Eigenlijk verrichten auteurs bij elke tekst een klein wonder. Ga maar na. We kennen onze klanten niet persoonlijk. We weten meestal niet waar onze content wordt geplaatst en we worden geacht ‘out of the blue’ de juiste toon te treffen. Hoe kun je dan de perfecte tekst schrijven? En toch lukt je dat meestal prima. Een wonder! Ontvang je toch een keer een negatieve klantbeoordeling, denk dan aan al deze externe factoren. Misschien had de klant moeite om de gewenste tone of voice uit te leggen. Of zoekt de opdrachtgever na voortschrijdend inzicht toch naar een andere inhoud. Of – ook een klant is maar een mens – had hij of zij gewoon een slechte dag. Trek je dus een slechte beoordeling niet aan. Ook jij kunt maar een beperkt aantal wonderen per dag verrichten 😉
4. De tefalpan
Een van de handigste eigenschappen van succesvolle auteurs noemen we ‘de tefalpan’. Ofwel, het vermogen om kritiek van je af te laten glijden. We krijgen allemaal af en toe te maken met de domper van een negatieve beoordeling. Beschouw zo’n slechte review gewoon als logische groeipijn. Je bent je blijkbaar aan het ontwikkelen als auteur en net als bij het opbouwen van spieren hoort daar af en toe een flinke spierpijn bij. Niks om je zorgen over te maken, integendeel. Laat de kritiek van je afglijden of gebruik hem om boven jezelf uit te stijgen voor nog mooiere online content.
Lees ook ons blog met de titel Hoe hou je klanten tevreden? en voorkom zoveel mogelijk slechte klantbeoordelingen.
geen reacties beschikbaar