Schrijven mannen en vrouwen anders?
Verschilt de schrijfstijl van mannen en vrouwen? Het antwoord zal niemand verbazen: ja, dat is het geval, zo blijkt uit onderzoek. Een oplettende lezer kan vaak al na paar zinnen zeggen of een webtekst of blog door een mannelijke of vrouwelijke auteur is geschreven.
Bondig vs verhalend
Het verschil in schrijfstijl tussen mannen en vrouwen begint bij de kortste teksten, zoals sms’jes, WhatsApp-berichten en tweets. De stijl, toon en woordkeuze is vaak heel anders. Zo zijn mannen doorgaans erg sterk in kort en bondig formuleren. Ook schromen ze er niet voor hun teksten vol te stoppen met efficiënte afkortingen van woorden. Bovendien verschil de inhoud. Gaat het bij mannen vaak om een concrete vraag of mededeling met een opsomming van feiten, vrouwen maken met hun berichtjes het liefst sociaal contact en gebruiken daar meestal wat meer woorden bij.
Verschillen bij bloggen
Meestal is aan de stijl van een blog duidelijk te zien of je te maken hebt met een mannelijke auteur of een vrouwelijke blogger. Vrouwen gebruiken een blog vooral als een soort dagboek terwijl mannen het eerder zien als een platform waar ze nieuwe concepten en ideeën met anderen delen. Je merkt het ook aan het woordgebruik. Zo zijn woorden als ‘bier’, ‘voetbal’ en ‘hightech’ eerder terug te vinden blogs van mannen terwijl ‘shopping’ en ‘beauty’ typisch termen zijn die vrouwen veelvuldig in hun blogposts gebruiken. Heel cliché, maar wel waar.
Los van stereotiepe woorden is er ook een opvallend verschil in zinsbouw. Neigen vrouwen ernaar veel voornaamwoorden te gebruiken (ik, jij, hij, zij, het), mannen geven juist de voorkeur aan bepaalde en onbepaalde telwoorden (een, twee, veel, een paar) en aanwijzende voornaamwoorden (die, dat, deze).
Maar maakt het iets uit?
Maakt het voor de lezer uit of een tekst door een man of vrouw is geschreven? Meer dan honderd jaar geleden wel. Toen werden vrouwen helemaal niet geacht te schrijven. Een aantal deden dat toch, maar brachten hun romans wel anoniem uit of onder een mannelijk pseudoniem. Een bekend voorbeeld daarvan is de klassieker Jane Eyre dat Charlotte Brontë eerst onder de naam van Currer Bell publiceerde. Het boek kreeg lovende kritieken en bracht dan ook een ware schok teweeg toen de auteur een vrouw bleek te zijn.
Nog steeds hebben de boeken die vrouwen via een mannelijk pseudoniem op de markt brengen beduidend meer succeskansen. Maar deze wisseling gebeurt tegenwoordig ook andersom, vooral als een mannelijke auteur vrouwelijke lezers wil aanspreken.
Inlevingsvermogen = succesvol schrijven
Besef van het eigen perspectief en dat van de doelgroep zijn belangrijke factoren voor het schrijven van een geslaagd artikel. De grootste uitdaging ligt dan nog in het maken van een overtuigende tekst. Hoe je dat het beste doet? Verdiep je in de wereld van je doelgroep (ongeacht of het mannen of vrouwen zijn) en leef je volledig in. Begeef je online, doe onderzoek en lees relevante blogs. Daarbij mag je kritisch blijven. Pak dus vooral de elementen op die goed op jouw persoonlijke schrijfstijl aansluiten.
Zie ook ons blog met de titel “Vernieuw je schrijfstijl“. Hier vind je een aantal tips voor attractief schrijven.
geen reacties beschikbaar