Voor jezelf opkomen: wanneer zeg je ‘nee’ tegen een klant?
Herken je dit? Je zit er helemaal klaar voor: de opdracht is aangenomen, de briefing heb je goed gecheckt en er komt al inspiratie voor de beginzin bij je op. Je gaat aan de slag, tikt – helemaal in de flow – lekker door, leest je werk nog eens door en levert met een goed gevoel je tekst in.
Maar dan. Tot jouw verbazing ontvang je een verzoek tot tekstherziening. Met kloppend hart open je het bericht en hoop je dat het meevalt. Helaas. De opdrachtgever laat je op niet mis te verstane toon weten dat alles anders moet. En jij? Je kan alleen maar denken ‘nee!’.
Het overkomt ons allemaal, het moment dat je voor jezelf wil opkomen. Maar hoe weet je nou wanneer ‘nee’ te zeggen tegen een klant? We zetten de 3 meest voorkomende redenen om ‘nee’ te zeggen voor je op een rij. Inclusief tips om goed voor jezelf op te komen.
1. Onredelijk verzoek om tekstherziening
Natuurlijk mag een klant altijd vragen om een tekstherziening. Maar als de briefing onduidelijk was kan dat wel vervelend overkomen.
Geef in zo’n geval rustig aan in een privé-bericht aan de klant dat je het verzoek om tekstherziening niet redelijk vindt. Afhankelijk van het antwoord van de klant leg je aan Textbroker uit wat er aan de hand is, via [email protected]
Grote kans dat Textbroker voor je kan bemiddelen, zodat je alsnog (een deel) van je werk krijgt uitbetaald!
2. Onrealistische deadline
Niet elke opdrachtgever realiseert zich dat tekstschrijven een intensieve bezigheid is. Wil je een mooie tekst inleveren, dan kost dat tijd en volledige focus.
Sommige opdrachtgevers hebben razendsnel een tekst nodig en confronteren je (bijvoorbeeld bij Direct Orders) met een onrealistische deadline. Ga maar na: 2000 woorden schrijven binnen 1 dag of 5 verschillende tekstjes binnen 1 dag moeten inleveren werkt behoorlijk stressverhogend. Je moet er maar net tijd voor hebben en inspiratie valt ook niet altijd te plannen.
Kom in zo’n geval voor jezelf op en laat de opdrachtgever via een privé bericht weten dat je meer tijd nodig hebt. De meeste klanten zullen je professionaliteit waarderen. Wie weet vormt op die manier jouw ‘nee’ wel de aanleiding tot een vruchtbare, langdurige samenwerking.
3. Vervelende toon
Op Textbroker behandelen we zowel onze opdrachtgevers als onze auteurs met respect. We proberen altijd om naar redelijkheid te handelen en opdrachten voor beide partijen netjes af te ronden. Toch kan het voorkomen dat een klant jou op een vervelende toon aanspreekt. Meestal via een Textbroker privé bericht of in een verzoek om tekstherziening. Laat je in zo’n geval niet uit het veld slaan. Geef aan dat je je niet thuis voelt bij de opdracht en het idee hebt dat de klant en jij wellicht niet bij elkaar passen. Je mag gerust laten weten dat je de tone of voice vervelend vindt en de opdracht graag aan iemand anders gunt. Geef het wel even door aan Textbroker, we waarderen je transparantie en je helpt ons om onze waarden nog duidelijker aan opdrachtgevers door te geven.
Lees ook ons blog met de titel: “Een goede opdrachtbeschrijving is het halve werk“. In dit blog kun je lezen hoe een goede briefing hoort uit te zien. Deze kennis is handig om te hebben wanneer je communiceert met klanten.
geen reacties beschikbaar