Skip to main content

Voor jezelf opkomen: wanneer zeg je ‘nee’ tegen een klant?

Stopbord voor een bos

Herken je dit? Je zit er helemaal klaar voor: de opdracht is aangenomen, de briefing heb je goed gecheckt en er komt al inspiratie voor de beginzin bij je op. Je gaat aan de slag, tikt – helemaal in de flow – lekker door, leest je werk nog eens door en levert met een goed gevoel je tekst in.
Maar dan. Tot jouw verbazing ontvang je een verzoek tot tekstherziening. Met kloppend hart open je het bericht en hoop je dat het meevalt. Helaas. De opdrachtgever laat je op niet mis te verstane toon weten dat alles anders moet. En jij? Je kan alleen maar denken ‘nee!’.
Het overkomt ons allemaal, het moment dat je voor jezelf wil opkomen. Maar hoe weet je nou wanneer ‘nee’ te zeggen tegen een klant? We zetten de 3 meest voorkomende redenen om ‘nee’ te zeggen voor je op een rij. Inclusief tips om goed voor jezelf op te komen.

1. Onredelijk verzoek om tekstherziening

Natuurlijk mag een klant altijd vragen om een tekstherziening. Maar als de briefing onduidelijk was kan dat wel vervelend overkomen.
Geef in zo’n geval rustig aan in een privé-bericht aan de klant dat je het verzoek om tekstherziening niet redelijk vindt. Afhankelijk van het antwoord van de klant leg je aan Textbroker uit wat er aan de hand is, via [email protected]
Grote kans dat Textbroker voor je kan bemiddelen, zodat je alsnog (een deel) van je werk krijgt uitbetaald!

2. Onrealistische deadline

Niet elke opdrachtgever realiseert zich dat tekstschrijven een intensieve bezigheid is. Wil je een mooie tekst inleveren, dan kost dat tijd en volledige focus.
Sommige opdrachtgevers hebben razendsnel een tekst nodig en confronteren je (bijvoorbeeld bij Direct Orders) met een onrealistische deadline. Ga maar na: 2000 woorden schrijven binnen 1 dag of 5 verschillende tekstjes binnen 1 dag moeten inleveren werkt behoorlijk stressverhogend. Je moet er maar net tijd voor hebben en inspiratie valt ook niet altijd te plannen.
Kom in zo’n geval voor jezelf op en laat de opdrachtgever via een privé bericht weten dat je meer tijd nodig hebt. De meeste klanten zullen je professionaliteit waarderen. Wie weet vormt op die manier jouw ‘nee’ wel de aanleiding tot een vruchtbare, langdurige samenwerking.

3. Vervelende toon

Op Textbroker behandelen we zowel onze opdrachtgevers als onze auteurs met respect. We proberen altijd om naar redelijkheid te handelen en opdrachten voor beide partijen netjes af te ronden. Toch kan het voorkomen dat een klant jou op een vervelende toon aanspreekt. Meestal via een Textbroker privé bericht of in een verzoek om tekstherziening. Laat je in zo’n geval niet uit het veld slaan. Geef aan dat je je niet thuis voelt bij de opdracht en het idee hebt dat de klant en jij wellicht niet bij elkaar passen. Je mag gerust laten weten dat je de tone of voice vervelend vindt en de opdracht graag aan iemand anders gunt. Geef het wel even door aan Textbroker, we waarderen je transparantie en je helpt ons om onze waarden nog duidelijker aan opdrachtgevers door te geven.

Lees ook ons blog met de titel: “Een goede opdrachtbeschrijving is het halve werk“. In dit blog kun je lezen hoe een goede briefing hoort uit te zien. Deze kennis is handig om te hebben wanneer je communiceert met klanten.


Vergelijkbare bijdrages


geen reacties beschikbaar


Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!