Vermijd frustratie en wees slim: weet wanneer Direct Orders af te wijzen
Direct Orders laten het schrijversbloed van een productieve auteur sneller stromen. Ken je dat gevoel? Je ontvangt een mailtje met ‘gefeliciteerd, een Direct Order speciaal voor jou’ en je hart maakt een sprongetje! Grote kans dat de Direct Order afkomstig is van een opdrachtgever voor wie je eerder mooie content hebt geschreven.
Maar zo soepeltjes verloopt het helaas niet altijd. Veel schrijvers hebben helaas al meegemaakt dat een Direct Order van een onbekende klant helemaal niet goed voelt. De briefing is lomp, of de Direct Order betreft een tekst die je boven het hoofd groeit. Laat staan conversaties met de klant waar je niet wijzer van wordt.
Allemaal zaken, die je dilemma lastiger kunnen maken: voltooi je de Direct Order of niet? Hoe weet je wanneer het beter is om weg te lopen?
Trouble in paradise – 3 aanwijzingen dat er iets niet klopt
Duik je wat dieper in de Direct Order – en de klant – dan zie je bij deze 3 gevallen problemen al vanaf een kilometer afstand aankomen:
1. De instructie is erg lastig uit te voeren of zo vaag als een verbleekte foto uit de 70’s.
2. Het herzieningspercentage ligt wel erg hoog. Hoe dat mogelijk is? Misschien heeft de opdrachtgever te maken gehad met een rij onkundige schrijvers. Maar veel waarschijnlijker is dat hij geen enkele tekst zal waarderen. En juist dit laatste is vaak het gevolg van een slechte briefing.
3. Ben je al in gesprek met de klant, maar blijft het angstvallig stil aan de andere kant, zodra jij om meer uitleg of extra informatie vraagt?
Het eerste voorbeeld zal het meest voorkomen. Je krijgt te maken met een onderwerp dat door de klant onnodig ingewikkeld wordt gemaakt. Duidelijke uitleg blijft vervolgens uit of de briefing is te vaag voor zelfs de meest ervaren auteur.
Wat te doen met een opvallend hoog percentage herzieningsverzoeken? Neem het met een korrel zout. Hoewel veel auteurs uiteindelijk een langetermijnsamenwerking weten op te bouwen met zelfs de wispelturigste opdrachtgevers, laten hoge herzieningspercentages terecht een bataljon alarmbellen bij je rinkelen. Trouble ahead – vooral als er een vage briefing aan de hand is!
Opdrachtgevers en auteurs krijgen de mooiste content door goed samen te werken. Unieke content die speciaal voor de opdrachtgever op maat is geschreven, daar zijn Direct Orders tenslotte voor bedoeld. Krijg je geen of onbevredigend beknopt antwoord op je verzoek om meer informatie? Dat is altijd een slecht teken. Er is in zo’n geval niets op tegen om de samenwerking stop te zetten. Je mag altijd in gedachten houden dat auteurs nooit de speelbal hoeven te worden van opdrachtgevers die jouw werk niet weten te waarderen.
Een zeldzaam voorkomend ongenoegen
Gelukkig komen bovenstaande vervelende Direct Orders zelden voor.
Het overgrote deel van de professionele relatie tussen auteurs en opdrachtgevers verloopt plezierig voor beide partijen. Vaak kan een goede relatie zelfs het verschil maken tussen deeltijd of voltijd schrijverschap voor auteurs. Maar het blijft belangrijk om voor jezelf te weten wanneer je professioneel afscheid wil nemen. Genoeg is tenslotte genoeg.
Lees ook ons blog met de titel “Meer verdienen met DirectOrders en TeamOrders“.
geen reacties beschikbaar