Skip to main content

Een typische dag bij Textbroker vanuit het perspectief van Emile, accountmanager bij Textbroker Benelux

Zakenman met 7 armen die verschillende taken in zijn handen houdt

In januari heb je al kennisgemaakt met een aantal leden van het Textbroker Benelux team, in ons persoonlijke voorstelrondje.
In september kreeg je kijkje achter de schermen van Platform & Community Manager Angelika vanuit haar Support-perspectief. In oktober las je een blog over onze grote projecten (Managed-Service) en hoe deze in goede banen worden geleid door projectmanager Romy.

 

In dit derde en laatste blog laten we je nader kennismaken met accountmanager Emile. We hebben Emile wat vragen gesteld over zijn werk, zodat je extra inzicht krijgt in hoe Textbroker oplossingen biedt aan haar klanten en hoe content projecten en samenwerkingen worden opgestart. Emile is een ware koorddanser, altijd op zoek naar de juiste balans tussen de belangen van de klant, het projectmanagement van Textbroker en jou als auteur. Daar vertelt hij hieronder graag over.

 

Wat houdt jouw werk precies in?

 

Ik ben accountmanager en dat betekent – droog gezegd – dat ik me richt op het maken van afspraken met onze klanten en ervoor zorgen dat onze projectmanagers alles hebben wat ze nodig hebben om het contentproject van de klant te draaien, zodat onze auteurs genoeg opdrachten hebben om te schrijven. Om een samenwerking met klanten op te kunnen starten, heb je nu eenmaal goede afspraken nodig over bijvoorbeeld de prijs, deadlines en briefings (waarin de tekstvereisten zijn vastgelegd). Ik maak deze afspraken met klanten, zodat ook voor onze auteurs altijd duidelijk is wat moet gebeuren.

 

Mijn takenpakket als accountmanager is best breed. Om tot goede afspraken te komen met onze klanten, doorloop je namelijk vaak een behoorlijk traject. Denk aan contracten, NDA’s (geheimhoudingsovereenkomsten), goed in beeld krijgen wat een klant eigenlijk nodig heeft aan content en onderhandelingen rondom prijsafspraken. Ik spreek per klant dan ook vaak met meerdere partijen.

Vaak heb je daarom een paar weken nodig voordat alles rond is en bijvoorbeeld onze projectmanager Romy de opdrachten naar de auteurs kan uitzetten.
Door de jaren heen heb ik met honderden klanten mooie afspraken kunnen maken, van groot tot klein. Daar zitten leuke, echt Nederlandse bedrijven tussen zoals Wehkamp en Kruidvat. Misschien heb jij als auteur ook weleens meegewerkt aan teksten voor deze bedrijven?

 

Als de samenwerkingen eenmaal van start zijn gegaan, houd ik doorlopend de voortgang in de gaten (samen met ons projectmanagement). Zo gebeurt het weleens dat onze projectmanager bij me aanklopt omdat de klant andere teksten aanvraagt dan eigenlijk afgesproken. Of ik zie na veel opdrachten in de eerste maanden ineens een radiostilte. Dan neem ik contact op met de klant om te vragen hoe het gaat. Is alles naar wens? Of zijn er inmiddels misschien andere inzichten en wensen? Kunnen we iets veranderen?

 

Als accountmanager doe ik elke dag mijn best om goede relaties te onderhouden met onze klanten. Ik woon in Duitsland maar ga ook om die reden regelmatig naar Nederland voor klantbezoekjes.

 

Hoe ziet je dag er in de praktijk uit?

 

Alle calls, (virtuele) klantafspraken en meetings met collega’s probeer ik zoveel mogelijk in de ochtend in te plannen. Op die manier heb ik in de middag gelegenheid om mails af te handelen. Mijn team en ik sturen aan het eind van elke middag aan onze manager een kleine notitie waar we aan gewerkt hebben. Al zijn het maar een paar regeltjes, het geeft iedereen houvast. Textbroker heeft namelijk websites in 11 talen en verzorgt teksten in 40 talen, daarom is overzicht goud waard.

 

Wat vind je het allerleukste aan je werk?

 

Eigenlijk vind ik 3 aspecten het allerleukst aan mijn werk, allemaal op verschillende niveaus.

Ten eerste de langdurige samenwerking met superleuke bedrijven. Ik ben er trots op dat ik na 8 jaar bij Textbroker zoveel fijne samenwerkingen met (Nederlandse) bedrijven heb opgezet.

 

Ten tweede vind ik het leuk om met complexe opdrachten te werken. Wat ik daarmee bedoel? Sommige klanten sturen contracten meerdere malen heen en weer, en passen steeds weer zaken aan, voordat we een akkoord bereiken. Dat is best spannend. Het geeft dan extra voldoening als het weer gelukt is om tot goede afspraken te komen, waarin zowel de klant, als Textbroker als onze auteurs zich kunnen vinden.

 

Last but not least geniet ik van de menselijkheid en persoonlijke stijl van communiceren die ik in mijn werk kan inzetten. Ik zie altijd de mens achter de klant, collega of auteur, ik zie altijd de emoties en behoeften. Als er een issue is stel ik ook altijd voor of we het er even live over kunnen hebben, want dan komen we een stuk verder. Ik neem graag de tijd voor mijn taken, raffel niets af, maar reflecteer over wat de andere partij vindt. Samenvatten wat er gezegd is, respect voor de ander, aandacht geven en een zeer persoonlijke stijl van communiceren vind ik belangrijk.
Precies daarom heb ik ook graag langdurige samenwerkingen en die komen vanzelf voort uit hoe ik werk. Heel leuk om dan van anderen terug te horen dat ze het fijn vinden om met mij samen te werken.

 

En het uitdagendste, vertel eens?

 

De balans vinden tussen de belangen van de klant en de belangen van Textbroker, onze projectmanagers en onze auteurs. De gemakkelijkste voorbeelden zijn de prijs en de deadlines. Komt een lagere prijsafspraak de samenwerking met de klant wel ten goede? Of wil een klant een deadline die voor ons niet haalbaar is en ten koste zou gaan van de kwaliteit van de teksten (en de gemoedstoestand van onze auteurs)? Dan moet ik soms streng zijn en uitleggen dat hun verzoek voor ons operationeel niet uitvoerbaar is. Ons projectmanagement moet bovendien soms andere prioriteiten stellen, bijvoorbeeld het begeleiden van een nog lopend, veeleisend project. Ik vertegenwoordig in zekere zin in dat soort situaties de klant en moet met mijn collega’s overleggen wat we precies kunnen aanbieden. Daardoor ben ik dagelijks aan het koorddansen. 😉

 

Heb je nog famous last words voor ons?

 

Jazeker heb ik die, zowel aan onze klanten als aan mijn collega’s en aan jou als auteur.

Mijn boodschap richting (toekomstige) klanten is: zorg dat je weet wat je eigenlijk nodig hebt. Waarom ik dit vermeld? Ik spreek nu regelmatig klanten die (nog) niet weten welke content ze nodig hebben, wat de doelgroep wil lezen, wat ze als organisatie willen neerzetten. Mijn tip is om bijvoorbeeld eerst klant- of SEO-onderzoek te doen en goed na te denken over de onderwerpkeuze van de content. Op basis daarvan kunnen we je geweldig helpen. Want jullie als auteurs verrichten wonderen met een goede briefing!

 

Meer op mijn collega’s en onze auteurs gericht: ik blijf het leuk vinden (net als veel van mijn collega’s) om voor Textbroker te werken. Na 8 jaar heb ik nog elke dag plezier in mijn werk en ik vind het geweldig om met mijn collega’s en zoveel vaste auteurs samen te werken. Met zijn allen vormen we een geweldig platform en ik verheug me op nog jaren samenwerking, ook met jou!

 

Man met 6 armen die verschillende taken in zijn handen houdt

 

Dit was…

 

… het laatste deel van een drietal interviews met het team van Textbroker Benelux. We schrijven deze interviews omdat we er trots op zijn dat Textbroker dit jaar alweer zijn 10e verjaardag viert. En omdat we zonder JOU nooit zover waren gekomen!

 

We nodigen je dus van harte uit om te reageren op dit artikel. Deel gerust of/hoe je je herkent in het werk van Emile. Heeft dit artikel je inzicht gegeven in het werk van onze accountmanager?

Laat het ons weten via [email protected], we vinden het leuk om van je te horen!


Reacties

rms 20. november 2022 - 8:47

Heel fijn om eens te horen hoe jouw werk er uitziet, Emile! Dank om dit te delen!

Beantwoorden

Heeft u een vraag of opmerking bij een artikel? Laat het ons weten!

Uw e-mailadres wordt niet openbaar gemaakt. Verplichte velden zijn gemarkeerd *

*
*

Managed-Service

Wilt u complete tekstprojecten uitbesteden en de absolute topklasse in tekstkwaliteit ontvangen? Bent u geïnteresseerd in uitgebreide contentservices, zoals blogmanagement? Maak dan kennis met onze Managed-Service en profiteert u van ons Alles-In-Eén-Pakket.

Vraag vrijblijvend een offerte aan!

Self-Service

Heeft u relevante up-to-date content nodig? Binnen Self-Service bestelt u snel en eenvoudig uw tekst naar wens – en dat tegen topvoorwaarden.

Nu gratis aanmelden als opdrachtgever!

Auteurs

Duizenden auteurs wereldwijd verdienen bij dé tekstmarktplaats Textbroker geld met hun teksten. Ze bepalen zelf wanneer en hoeveel zij schrijven en kunnen zich zo verzekerd zien van een flexibel inkomen. Lees hier hoe je jouw woorden omzet in klinkende munt.

Nu gratis aanmelden als auteur!